✨Gecikmeli Yılbaşı Özel ✨Yılbaşı = Christmas Sorunsalı
Tabii ki de bu sayfanın yazarının gevşekliğinden dolayı 2023 ün ilk yazısına "Bir yıldır görüşmedik yov" gibi iğrenç bir şaka ile başlama kararı aldım çünkü neden olmasın . Normalde 2023 ün ilk yazısında Manifest 2 olarak devam edecektim ama hala karşıma mÜsLüMaN yIlBaŞı KtLuaMzA gibi salak saçma yazılar geldiği için dedim yeni yıl özel ve yeni yılın ilk yazısı için yeni yıl ile alakalı bir şeyler paylaşayım dedim ( yeni yıl kelimesi bir cümlede maksimum bu kadar fazla kullanılabilir bu arada :D ) . O zaman çok laf ebeliği yapmadan yavaştan ana konuya geçelim.
Noel ( Christmas) Eşit Değildir Yılbaşı
"Altay mitolojisine göre gök yüzüne doğru çok büyük bir çam ağacı yükselir. Gökleri delip geçen bu ağacın tepesinde ise Tanrı Bay Ülgen oturmaktadır. Manas Destanında, Tann’dan haber getiren ak sakallı bir ihtiyarın, çocuğa- kayın ağacı üzerinde seslendiği ve iyi haberler verdiği belirtilmektedir. Yine Manas Destanında Çakıp Han, Manas doğmadan önce, bir erkek çocuk sahibi olamamasını şu ifadeler ile eşini suçlayarak dile getiriyor: “...Bu me- zarlı yeri ziyaret etmiyor, bu elmalı yerde yuvarlanmıyor, bu şifalı sularda gecelemiyor”. Oğuz destanında ise, Oğuzun askerlerinden eşi hamile olan biri, savaş alanında ölmüş, aynı zamanda burada eşinin doğumu yaklaşmıştı. Yakınlarda içi oyulmuş bir ağaca kadının gidip çocuğunu doğurduğu, daha sonra çocuk Oğuz’un yanına getirilip durum anlatılınca, Oğuz, çocuğa Kıpçak adını koymuştur. Böylece ağacın Kıpçak kavminin atası olduğu belirtilmektedir. Kıpçak; kabuk kelimesinden gelmiş olup içi çürümüş ve oyulmuş ağaç anlamındadır. Türk boylarının menşei hakkında söylenen efsanelerde de Ağaç kültü önemli bir yere sahiptir. Bunlardan; Dokuz oğuz efsanesinde, Oğuzların kayın ve çam fıstığı ağacından türediği, Uygur efsanesinde Uygur Hakanlarının ağaçtan türedikleri, Yakut Türklerinin efsanesinde de ağaçtan türeme söz konusudur."
1. Yel Ağacı
Araştırma alanımızda olan yel ağaçlarının kök kısımlarında yapışkan ve koyu san renkli su çıkmaktadır. Bu suyun romatizma, felç ve çeşitli deri hastalıklarına iyi geldiği söylenir. Yel ağacı gibi kara çam ağaçları, Yakutlarda :ve Başkurtlarda da kutsal kabul edilmekte ve Yakut kadınlarının bu ağaçlarıh altında dua ve dilekte bulundukları belirtilir. Yakutlar, ağacm ince sık dallarına “Ank”, Başkurtlar ise “Yel Uyası=Ruh yuvası” şeklinde isim verirler. Burada görülen aynı tür ağaçlara farklı coğrafyalarda kült olarak benzer isimler verilmesi kültür tarihi açısından önemlidir.
Doğanşehir’de ki Yel ağacına gelen ziyaretçiler, ağaçların kök kısımlarındaki oyuklarda biriken suyu kaşıkla alıp, vücutlarının ağnyan yerlerine sürerler, daha sonra bu ağaçların altında hasta yatırılır, hasta uyandığında çoğunlukla iyileşmiş olur. Bu ziyaretin diğer önemli bir amacı da konuşması geciken çocukların veya çeşitli hastalıklar sebebiyle konuşma zorluğu çeken hastaların tedavisidir.
2. Ziyaret Ağacı
Doğanşehir ilçesi Kurucaova kasabasının tam güneyinde bir tepede bulunan büyük bir meşe ağacıdır. Yakınında su ve mezar görülmemektedir. Yöre halkı burayı "Ziyaret" olarak isimlendirmektedir. Halk her çeşit dileklerinde buraya gelip ağaca çaput bağlayarak dilekte bulunmaktadırlar. Ziyaretçiler getirdikleri yiyecekleri bu ağacın altında yerler ve bir kısmım ağacın çevresindeki taşları üzerine bırakırlar.
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Bu ikisi sadece örnek amaçlı olmakla birlikte daha kapsamlı bilgi için bağlantıdan pdf e ulaşabilirsiniz . Sonuç olarak hali hazırda zaten bir çoğumuz hala ağaç dallarına bez parçaları bağlayıp dilek dilerler . Kendi kültürümüz için çokta yabancı olmayan kavramlar için her yeni yılda basit bir dekorasyon olarak kullanılan çam ağaçlarını süsleyen insanları kafir diye linçlemeyelim . İstemeyen yapmamakla özgür olmakla birlikte , yapan kişiye de laf atmayalım bence saygılarımı sunarak bu bölümüde bitiriyor ve herkese iyi geceler diliyorum.
Yorumlar
Yorum Gönder